Click Click !

Tuesday, October 25, 2011

PTPL

Hey ols. Olololo . Nak tau tak ? Isnin baru-2 nie , kaunselor sekolah saya yang cantik-2 tu bawak student-2 pasca PMR sekolah saya ke KOLEJ PTPL. Takdelah AWESOMEEE sangat , jalan kaki je bang. Dekat sangat , pukul 9.13 bertolak dari sekolah , 9.25 sampai kat kolej tuu. Tepat pukul 12tgh hari, kami dah sampai sekolah balik. Ehem , kami disambut oleh 2 orang kakak yang cun. Siyes , tak tipu. :">
Lepas tu , di bahagikan kepada 2 kumpulan , untuk melawat kolej tersebut. Kumpulan 1 dibawa sekeliling tempat itu. Kumpulan 2 dibawa ke KITCHEN. Ade demo masakan. Hiks.
Banyak yang di ajar , cara nak pegang sudu pun ade. Cara makan pun ade. HOOOOOOO ~
I Love It babe !
Lecturer kat bilik grafik tu memang cair aku dibuatnya. Hee , mengade aku.

Ohyaaa , ini dia resepi demo tadi. :)

Menu simple saje. Ni yang sempat aku salin masa dia duk masak-2 tu.

SIMPLE PASTA.

Bahan-2 :


Pasta / macaroni / spageti / dll *jangan mihun sudah*
Tomato Paste / Tomato Puree
Oregano
Garam
Black pepper
Pepper
Garlic ditumbuk
Onion dipotong
Carrot diparut halus
Daging cincang
Air


Cara-2 :


  1. Didihkan air terlebih dahulu bersama sedikit minyak masak diatas dapur.
  2. Masukkan pasta / spageti / dll kedalam periuk air tadi.
  3. Spageti lembut , tus kan. 

  1. Tumiskan 1/2 bawang merah , bawang putih , dan carrot
  2. Bila naik bau , masukkan daging cincang mengikut citarasa.
  3. Masukkan 1 sudu teh black pepper , pepper , garam dan oregano. Gaulkan.
  4. Masukkan 3 sudu besar tomato puree / tomato paste
  5. Masukkan 3/4 cawan air.
  6. Kacau sehingga sebati dan daging tadi masak. 

  1. Hidangkan bersama spageti tadi.
  2. Hiaskan dengan daun pudina / daun cellery
  3. SIAAAAAPP !



Selamat mencuba ye kawan-2


Thanks to , Chef Wan , Kolej PTPL. *Pembantu chef tu HANDSOMEEEEEEEEEEEEEEE*

Kesimpulannya , semua handsome dan cantik :)



p.s : Sorry takde gamba , takbawak camera time tu. Hiks. 

No comments:

Post a Comment

No, you don't have to comment.